אבחון וטיפול

קיבלת החלטה לטפל בעצמך- מדהים! כל הכבוד.

אני פה כדי להסביר למה פיזיותרפיה היא הבחירה הראשונה שלך בטיפול בליקויי רצפת האגן.

קודם כל- בפיזיותרפיה היבטים רבים:

הסתכלות רחבה על כל מערכות הגוף והתנועה- לפיזיותרפיסטית ידע רב באנטומיה ובפיזיולוגיה של מערכות הגוף והתנועה.

תרומה לאיכות חיים טובה יותר- יש התייחסות בטיפול לגורמים שונים התורמים לאיכות החיים שלך- כאב, כושר גופני, מיניות.

שיפור התפקוד היומיומי- עבודה, לימודים, בית. טיפול נכון המותאם לך באופן אישי בהחלט יביא לשיפור באופן הדרגתי.

פיזיותרפיה היא מקצוע שגישתו הוליסטית- בטיפול אנו מתייחסות ונותנות מענה בטיפול לכל המערכות. במיוחד בטיפול לרצפת האגן.

איך מתבצע האבחון והבדיקה:

כאשר אני מדברת על רצפת האגן, אני לא מתכוונת רק לפתח הנרתיק. זה לא מתחיל ומסתכם שם.. אבל לפיזיותרפיסטית רצפת האגן יש גישה גם למערכת הגניקולוגית.

הפיזיותרפיסטית תתייחס גם לנשימה, תפקוד הסרעפת, יציבה, תפקוד של מערכת השתן, בריאות הבטן ומערכת העיכול. בנוסף, נרצה להתייחס גם לכאב בקיום יחסי מין- גם כאב שטחי וגם כאב עמוק.

איברי האגן (שלפוחית, רחם, מעי) סמוכים מאוד אחד לשני ומושפעים אחד מהשני. פגיעה מסוימת באיבר אחד עלול לפגוע בתפקוד האיברים הסמוכים. לדוגמא- עצירות יכולה לגרום לדליפות שתן עקב לחץ של המעי הגס על שלפוחית השתן. לכן יש צורך באבחון מעמיק! וכדי להתאים טיפול יש לבצע אבחון מתאים הכולל תשאול ובדיקה פיזיקלית.

כאשר תגיעי לפגישה הראשונה עם הפיזיותרפיסטית שלך, הביאי איתך את החומר הרפואי הרלוונטי. הפיזיותרפיסטית תקרא את החומר הרפואי ותתשאל אותך לגבי:

• הסימפטומים מהם את סובלת.

• היסטוריה רפואית רלוונטית (טיפולים/ניתוחים/אשפוזים).

• הריונות, לידות, טיפולי פוריות.

• פעילות גופנית.

• תזונה ואורח חיים.

• תפקוד מערכת השתן, מערכת העיכול והמערכת הגניקולוגית.

הבדיקה תתבצע בהתאם לתשאול ואינה חייבת לכלול בדיקה פנימית.

הטיפול מבוסס על signs and symptoms – על פי הצורך שעלה ממך בתשאול ועל פי הבדיקה.

ברשותנו טכניקות טיפוליות רבות, אציין כמה מהן לדוגמא-

• טיפול מנואלי- עיסוי ויסצראלי, נקודות טריגר פנימיות/חיצונית, מוביליזציות חוליות עמוד שדרה, טכניקות להחלקה של העצב, הדרכה לפעילות הרפיה (נשימות, מדיטציה, מיינדפולנס).

• פעילות גופנית בהתאמה אישית- יש כל כך הרבה מה להרחיב כאן! רק אציין שפעילות גופנית טובה היא פעילות גופנית שאת אוהבת. על היתרונות הרבים ארחיב במאמר נפרד בהמשך.

• טיפים להתרוקנות נכונה- צואה ושתן. טכניקות דחייה- במקרים של דליפות שתן.

• טיפול לרצפת האגן- עזרה בתפקוד המיני, חיזוק/הרפיה של שרירי רצפת האגן.

אסכם בכך, שאם החלטת ללכת לפיזיותרפיסטית לטיפול ברצפת האגן תנסי ללכת על בטוח ולבקש המלצה מחברות/משפחה. לא תמיד תהיה התאמה אבל שווה להמשיך לחפש.

ובנימה אישית, אם הלכתן לפיזיותרפיסטית, לא משנה אם פרטי או בציבורי, ולהרגשתכן היחס לא נעים- אל תמשיכו בטיפול. תחפשו פיזיותרפיסטית אחרת, עדיף כזו עם המלצות או שבשיחה המקדימה ביניכן היה חיבור טוב.